Πέμπτη, 2 Ιουνίου 2011

Ιδέες για (περισσότερο) ΕΛ/ΛΑΚ στο δημόσιο τομέα Part 2: Στρατηγική


Τις τελευταίες μέρες γίνεται κάποια κουβέντα για το ενδεχόμενο μεγαλύτερης διείσδυσης του ΕΛ/ΛΑΚ σε υπηρεσίες και επιχειρήσεις του δημόσιου τομέα.

Καταρχήν, κάποιοι λόγοι για τους οποίους αυτό θα μπορούσε να είναι χρήσιμο περιγράφονται εδώ προκειμένου να κρατήσω αυτή τη δημοσίευση σε λογικό μέγεθος.

Ως γνωστόν υπάρχει ήδη ως ένα βαθμό χρήση ΕΛΛΑΚ στο δημόσιο, από το openoffice/οdt σε ορισμένες δημόσιες υπηρεσίες, μέχρι το ubuntu στο τμήμα μουσικών σπουδών του Πανεπιστημίου του Ιονίου, τα σχολικά εργαστήρια με ubuntu και FreeBSD κλπ.

Το θέμα είναι το τι παραπάνω μπορεί να γίνει. Αυτό οδήγησε το Νίκο στο δεύτερο άρθρο (περί πιστοποιημένης διανομής) που δημιούργησε τις πρόσφατες αντιδράσεις.

Σε αυτή τη συζήτηση θα ήθελα να δούμε το θέμα ψύχραιμα και ρεαλιστικά από την άποψη του τι θα μπορούσε να γίνει και τι θα μπορούσαμε να κάνουμε εμείς γι αυτό. Για να ξεκινήσει η κουβέντα θα παραθέσω κάποιες πρώτες ιδέες/σκέψεις "to get the ball rolling". Οι ιδέες αυτές είναι απλά brainstorming οπότε δε θα παρεξηγήσω όποιον θέλει να απορρίψει κάποια ή όλες. Θα ήθελα να προσθέσετε και τις δικές σας, προκειμένου να δούμε τι μπορεί να υλοποιηθεί και πώς.


1. Hardware

Καταρχήν υπάρχει το πρόβλημα που έθεσε ο Νίκος της πιθανώς ελλιπούς υποστήριξης για κάποιες συσκευές, το οποίο εν μέρει οδήγησε το project στο Μόναχο σε αποτυχία. Ο ισχυρισμός του Νίκου ότι αυτό πιθανώς να οφείλεται σε παλιό kernel προσωπικά δε με πείθει, περισσότερο θα περίμενα οι συσκευές που δεν μπόρεσαν να υποστηρίξουν στο Μόναχο να ήταν winprinters, scanners, winmodems (fax) κλπ οι οποίες είναι τουλάχιστον εν μέρει userspace. Περισσότερη έρευνα θα δείξει τι πραγματικά ισχύει.

Για να μπορέσουμε λοιπόν να παράγουμε μια ανταγωνιστική διανομή ως προς το τωρινό κατεστημένο (windows), καλό θα ήταν να γνωρίζουμε το τι hardware υπάρχει που θα έπρεπε η διανομή μας να υποστηρίζει. Μπορούμε κατά περίπτωση και με βάση τον αριθμό αντιγράφων να δούμε αν κάποιο hardware αξίζει να υποστηριχθεί ή να πρέπει να προτείνουμε καλύτερα την αντικατάστασή του. Η απογραφή του hardware είναι κάτι χρήσιμο για τη ΓΓΠΣ ανεξάρτητα από την αλλαγή ή όχι του λογισμικού, οπότε μπορεί να καταφέρουμε να βρούμε υποστήριξη, ακόμα και χρηματοδότηση από κάποιο κοινοτικό πρόγραμμα ώστε να πραγματοποιηθεί.

2. Εφαρμογές

Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι επίσης δεν γνωρίζουμε τίποτα σχετικά με τις εφαρμογές που χρησιμοποιούνται στις διάφορες υπηρεσίες και τις απαιτήσεις τους (.net? opengl? directx? serial/parallel port? internet explorer? απλά ένας browser?) το ιδανικό θα ήταν να συνοδεύονται και από screenshots/περιγραφή ώστε να έχουμε μια ιδέα του τι κάνουν. Μιλάω τόσο για τις τυχόν mainstream εφαρμογές όσο και για τις custom που έχουν αγοραστεί / αναπτυχθεί από ντόπιες εταιρείες.

Ακόμα καλύτερα θα ήταν να έχουμε και σχόλια από υπαλλήλους σχετικά με τα χαρακτηριστικά της κάθε εφαρμογής, πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, ώστε να δούμε ποιές εφαρμογές δουλεύουν καλά και ποιών θα έπρεπε να επιδιωχθεί η αντικατάσταση.

3. Μελέτες Περίπτωσης

Ένα άλλο πράγμα που δεν έχουμε είναι ένα σύνολο από "μελέτες περίπτωσης" όσο το δυνατόν πιο αναλυτικές (σεβόμενη την ανωνυμία κλπ φυσικά όπου είναι απαραίτητο) τόσο των επιτυχημένων όσο και των αποτυχημένων προσπαθειών χρήσης ΕΛΛΑΚ από δημόσιους φορείς ως τώρα.

4. Πιθανά Τεχνικά Πλεονεκτήματα

Για να είναι μια λύση προτεινόμενη από την κοινότητα ΕΛ/ΛΑΚ ελκυστική στους managers, θα πρέπει να περιλαμβάνει καταρχήν ρήτρες "peace of mind" οι οποίες να περιορίσουν το ρίσκο αυτός που θα αποδεχθεί τη χρήση ΕΛ/ΛΑΚ στην υπηρεσία του να χάσει τη δουλειά του λόγω δυσμενών αποτελεσμάτων. Επίσης θα πρέπει να περιλαμβάνει κάποια χαρακτηριστικά που θα μπορούν να αποτιμηθούν σε σαφές οικονομικό ή "δημόσιας εικόνας" όφελος για την υπηρεσία και τα οποία θα είναι αρκετά γρήγορο και εύκολο να περιγραφούν και σε γλώσσα που να μπορεί να κατανοήσει ένας manager.

Δύο τέτοια πιθανά χαρακτηριστικά που περνούν από το μυαλό μου είναι:

  • Πιστοποιημένη ασφάλεια ανά εγκατάσταση (π.χ., EAL 1-7) ανάλογα τη χρήση και τα δεδομένα.
  • Υπόσχεση για ABI, UI και file format stability για 10 χρόνια (άρα πολύ σημαντική εξοικονόμηση κόστους από επανεκπαίδευση κλπ). Αυτό μόνο μία προσαρμοσμένη διανομή ΕΛ/ΛΑΚ πιστεύω μπορεί να το κάνει αυτή τη στιγμή.


5. Εκπαίδευση και πιστοποίηση

Μέχρι στιγμής ένα αντεπιχείρημα για τη χρήση ΕΛ/ΛΑΚ είναι η ανυπαρξία εκπαιδευτικού υλικού και εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τις υπάρχουσες εκδόσεις πακέτων ΕΛ/ΛΑΚ καθώς και (σημαντικότερο) η ανυπαρξία διαδικασίας και λογισμικού πιστοποίησης ώστε το τελικό αποτέλεσμα της εξέτασης να είναι αποδεκτό από τον ΟΕΕΚ.

Στον τομέα αυτόν υπάρχει το project του Πανεπιστημίου Μακεδονίας για τη δημιουργία ενός "Open ECDL". Αυτό πιστεύω είναι η λύση που χρειάζεται η κοινότητα καθώς το Syllabus του ECDL περιλαμβάνει όλες τις δεξιότητες που χρειάζεται ένας υπάλληλος γραφείου (διαχείριση αρχείων, βάσεις δεδομένων, κείμενα και παρουσιάσεις, λογιστικά φύλλα κλπ).

Υπάρχει η δυνατότητα να επεκταθεί το υπάρχον εκπαιδευτικό υλικό, να ανανεωθεί και να προσαρμοστεί καθώς και να γραφτεί το framework πάνω στο οποίο θα βασίζεται η εξέταση /πιστοποίηση. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα στα πανεπιστήμια να διεξάγουν τις εξετάσεις και στα σχολεία να παρέχουν την εκπαιδευτική στήριξη.

Έτσι θα μπορούμε να πούμε σε ένα δημόσιο υπάλληλο "προώθησε την πλατφόρμα ΕΛ/ΛΑΚ στην υπηρεσία σου και σε αντάλλαγμα το ECDL που δίνει στο παιδί σου το σχολείο του χωρίς κόστος για εσένα θα είναι κατάλληλη πιστοποίηση για το δημόσιο". Έτσι το πλεονέκτημα μετατρέπεται σε μειονέκτημα.

6. Βελτίωση και ανάπτυξη του upstream λογισμικού

Νομίζω αν πιστεύουμε ότι δεν υπάρχουν τεχνικά προβλήματα αυτή τη στιγμή στα πακέτα ΕΛ/ΛΑΚ τα οποία ρεαλιστικά εμποδίζουν την περαιτέρω διάδοσή του στις υπηρεσίες τότε κρυβόμαστε απλά πίσω από το δάχτυλό μας.

Από την άλλη, καταρχήν δεν είναι όλα τα τωρινά τεχνικά σφάλματα (bugs) και περιορισμοί (limitations) των πακέτων ΕΛ/ΛΑΚ κρίσιμα ή καν σημαντικά. Επιπλέον, δεν είναι και αδύνατο να λυθούν ("it is just code") και υπάρχουν διάφοροι τρόποι να γίνει αυτό αν υπάρχει ευρύτερη όρεξη και συντονισμός (εργασίες και διπλωματικές, hackfests, coding camps, "summer of code" events, εμπορικά projects με διαγωνισμό ανάθεσης, επίλυση από τους ίδιους τους υπαλλήλους (όσους γνωρίζουν από προγραμματισμό) κλπ κλπ

Πολύ σημαντικό όμως είναι να υπάρχει συνεχής καταγραφή και παρακολούθηση των προβλημάτων αυτών. Αυτή είναι και η ιδέα πίσω από την πρωτοβουλία MSBL που θα ξεκινήσει να δημοσιεύεται από τα μέσα αυτού του μήνα.

Με βάση τα παραπάνω, αυτά που μπορούν να γίνουν είναι πρώτον η χρήση του portal ellak.gr πιο αποδοτικά (ώστε να ενσωματωθούν σε αυτό η απογραφή του hardware, των εφαρμογών και των μελετών περίπτωσης), καθώς και να συμφωνηθούν καταρχήν τα κύρια χαρακτηριστικά (π.χ., ABI stability, ασφάλεια) και σε δεύτερο επίπεδο να γίνει μια συμφωνία σε επίπεδο προδιαγραφών (UI,  κύριες εφαρμογές, ασφάλεια) κλπ ως προς το τι θα πρέπει να περιλαμβάνει μία πλατφόρμα ΕΛ/ΛΑΚ προορισμένη για δημόσιες υπηρεσίες.

Από εκεί και πέρα θα η καθεαυτό ανάπτυξη των λύσεων θα μπορούσε να ξεκινήσει από τις κοινότητες των διανομών (mainstream ή custom) με στόχο την επίτευξη των προδιαγραφών, ενώ παράλληλα άλλες ομάδες θα μπορούσαν να δουλέψουν στο θέμα του εκπαιδευτικού υλικού και της πιστοποίησης και άλλοι στη βελτίωση των upstream πακέτων ώστε να απαλειφθούν τα critical bugs και limitations.

Όλες αυτές οι δραστηριότητες μπορούν εν μέρει να υποστηριχθούν από διάφορα Ευρωπαϊκά προγράμματα και η πλατφόρμα αυτή (τόσο ως σύνολο προδιαγραφών να αφορά και (τουλάχιστον μικρομεσαίες) επιχειρήσεις καθώς και να εξαχθεί και εκτός ελλάδας.

Θα χαρώ να ακούσω τις απόψεις σας.

Παντελής


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου